Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.

Prostota, szybkość i
bezpieczeństwo to cechy systemu BLIK

System płatności mobilnych BLIK umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sieci tysięcy sklepów i punktów usługowych, wypłacanie gotówki w bankomatach oraz dokonywanie płatności w internecie.
Polski system płatności mobilnych BLIK rozwija się dynamicznie, zarówno pod kątem sieci akceptacji, jak i samych funkcjonalności systemu. Stale rośnie liczba sklepów tradycyjnych i internetowych, restauracji, kawiarni i punktów usługowych. Zwiększa się również sieć bankomatów, w których można wypłacać gotówkę. Użytkownicy BLIKA mogą również korzystać z nowej funkcjonalności systemu – międzybankowych natychmiastowych przelewów na numer telefonu.

Korzystanie z systemu płatności mobilnych BLIK

Aby korzystać z systemu BLIK na swoim smartfonie, należy być Klientem bankowości mobilnej jednego z banków uczestniczących w systemie. Użytkownik może korzystać z BLIKA, będąc Klientem i korzystając z aplikacji mobilnych więcej niż jednego banku partnerskiego.

Transakcja w systemie płatności mobilnych BLIK jest realizowana między Klientem posiadającym aktywną aplikację mobilną wydaną przez bank a akceptantem (sklepem, punktem usługowym itp.) obsługiwanym przez agenta rozliczeniowego.

Agenci rozliczeniowi mogą wykorzystywać możliwość płatności mobilnych BLIK w różnorodnych warunkach:

  • w terminalach POS (punktach posiadających terminale do obsługi transakcji kartami płatniczymi),
  • w bankomatach,
  • w maszynach samoobsługowych i opłatomatach,
  • w sklepach internetowych.

Podstawowym mechanizmem
identyfikacyjnym w systemie płatności
mobilnych BLIK są jednorazowe kody,
ważne przez 2 minuty.

Kody są generowane przez system Polskiego Standardu Płatności na żądanie banku, na rzecz Klienta. Kod jest unikalną kombinacją sześciu cyfr [0–9].

Kod autoryzacyjny jest ważny jedynie przez 2 minuty. Po tym czasie Klient może wygenerować kolejny kod.

Ogólny model autoryzacji opartej o kod przebiega następująco:

  • wygenerowanie kodu,
  • wprowadzenie kodu w punkcie akceptacji,
  • przekazanie autoryzacji przez akceptanta, za pośrednictwem agenta rozliczeniowego do Polskiego Standardu Płatności,
  • weryfikacja kodu przez Polski Standard Płatności, identyfikacja banku, przekazanie autoryzacji do banku,
  • autoryzacja przez bank,
  • przekazanie odpowiedzi na autoryzację przez bank do Polskiego Standardu Płatności, który dalej za pośrednictwem agenta rozliczeniowego przekazuje ją do akceptanta.

Autoryzacja przez bank jest nieodwołalna.
Autoryzując operację, bank bierze odpowiedzialność za rozliczenie transakcji.
Transakcja zautoryzowana przez bank może być wycofana wyłącznie przez agenta rozliczeniowego lub Polski Standard Płatności.

Dowiedz się więcej

Zobacz, jak działa nowy system płatności mobilnych BLIK