Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.

Dopóki nie sprawdzisz #guzikwiesz – rusza nowa kampania BLIKA

06 gru 2017

6 grudnia startuje nowa kampania Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK, pod hasłem „Dopóki nie sprawdzisz, #guzikwiesz”. Jej celem jest pokazanie w serii krótkich i zabawnych spotów, jak łatwo, wygodnie i szybko płaci się BLIKIEM za zakupy w Internecie. Za pośrednictwem strony internetowej marki BLIK, internauci będą mogli sami przekonać się jak przystępną metodą płatności jest BLIK, wspierając Fundację Uniwersytet Dzieci.

– Są takie czynności, które łatwiej się wykonuje niż o nich opowiada. Jedną z nich jest właśnie płacenie BLIKIEM, który jest nie tylko wygodny i bezpieczny, ale również pozwala zaoszczędzić czas w trakcie realizacji zakupów w internecie. Łączy zatem wszystkie cechy płatności, których poszukują dziś konsumenci. To właśnie te cechy w żartobliwy sposób przedstawiamy w naszej nowej kampanii – mówi Anna Nowacka, dyrektor marketingu Polskiego Standardu Płatności.

Kampania oparta jest na czterech piętnastosekundowych spotach, które podkreślają podstawowe zalety BLIKA. W niestandardowy i zabawny sposób wskazują cztery główne korzyści tej metody płatności, czyli prostotę, wygodę, szybkość i bezpieczeństwo. Wszystkie łączy motyw guzika z głównej kreacji kampanii, który w bezpośredni sposób nawiązuje do logotypu marki. Całość utrzymana jest w grafitowo-czerwonej kolorystyce BLIKA.

– Guzik symbolicznie pokazuje, że póki sami nie sprawdzimy jak coś działa, to przysłowiowo „guzik wiemy” o danym rozwiązaniu. Ta zaczepna myśl przyświecała nam w całej kreacji. Spoty mają zaintrygować odbiorcę i skłonić go do wypróbowania BLIKA – mówi Kot Przybora z agencji PZL, odpowiedzialny za stworzenie kampanii.

Poza spotami, przygotowano również dedykowany kampanii landing page, z krótkimi filmami, które z perspektywy użytkownika opowiadają jak można korzystać z BLIKA i jakie niesie to ze sobą korzyści. Z landing page będzie można również przejść na główną stronę BLIKA i tam przetestować rozwiązanie. Każdy kto będzie chciał spróbować metody płatności po raz pierwszy, może za pośrednictwem strony przelać symboliczną złotówkę na konto Fundacji Uniwersytet Dzieci.

Działania efektywnościowe i odsłonowe kampanii będą w całości prowadzone w Internecie. Za kreację odpowiada agencja PZL, zaś planowanie i zakup mediów realizuje dom mediowy Starcom. Wszelkie aktywności zaplanowane są do końca lutego. 

Z płatności mobilnych BLIK korzysta obecnie 5,2 mln polskich użytkowników. W pierwszych trzech kwartałach 2017 roku Polacy zapłacili w internecie BLIKIEM już ponad 13 mln razy, wykonując średnio 57 tys. transakcji dziennie. Łącznie przez 9 miesięcy tego roku BLIKIEM zrealizowano 21 milionów transakcji (płatności w sieci, punktach sprzedaży, wypłaty z bankomatów oraz przelewy na numer telefonu). Podczas tegorocznego weekendu Black Friday (piątek, sobota i niedziela) BLIKIEM płacono blisko pół miliona razy.    

Link do filmów na YouTube: 

 Podstawowe informacje o systemie płatności BLIK

Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić w tradycyjnych sklepach oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to najszybsza metoda płatności w sklepach internetowych oraz mobilnych.

System stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Dostęp do BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma ponad 70 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Grupa ta stale się powiększa. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). BLIK przyczynia się do ograniczania gotówki w gospodarce. PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników.

Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe, a wkrótce także Credit Agricole oraz Raiffeisen Banku.

Wygoda płatności mobilnych najważniejsza, ale nie kosztem bezpieczeństwa

30 lis 2017

Polacy chętnie korzystają z nowoczesnych metod płatności. W drugim kwartale 2017 r. już ponad 8,2 mln osób korzystało z bankowości mobilnej. W pierwszych trzech kwartałach 2017 r. Polacy sięgnęli po BLIKA 21 mln razy. Konstrukcja systemu płatności BLIK zapewnia użytkownikom wygodę, bezpieczeństwo i kontrolę nad transakcjami.

 

Dzięki BLIKOWI możemy płacić szybko i wygodnie w sklepach tradycyjnych i internetowych, wpłacać i wypłacać gotówkę, a nawet wykonywać natychmiastowe przelewy na numer telefonu. Obecnie dostęp do BLIKA ma blisko 70 proc. Polaków korzystających z usług bankowych.

Mimo rosnącej popularności płatności mobilnych w Polsce aż 38 proc. internautów wątpi w ich bezpieczeństwo. Z badań panelu Ariadna wynika, że tylko w najmłodszej badanej grupie wiekowej (18-24 lata) ponad połowa osób ufa płatnościom smartfonem. Nowoczesne metody płatności zasługują jednak na większe zaufanie niż mogłoby się wydawać sceptykom.

Płatności mobilne to wygoda i oszczędność czasu

BLIK jest częścią aplikacji mobilnej banku, dzięki czemu nie trzeba pobierać oddzielnej aplikacji, rejestrować się itd. Aby skorzystać z BLIKA, wystarczy wejść do aplikacji banku i wybrać BLIKA. Na ekranie pojawi się sześciocyfrowy kod BLIK, który jest jednorazowy i ważny tylko przez dwie minuty. Kodami BLIK można płacić w sklepach, wypłacać i wpłacać gotówkę i robić przelewy na telefon. Użytkownik akceptuje transakcje BLIKIEM w swoim smartfonie – potwierdza PIN-em aplikacji bankowej.

Jeśli użytkownik wie, że nie będzie miał przy sobie telefonu, to może wcześniej pobrać z aplikacji bankowej jednorazowy czek BLIK. Czek BLIK to też kod, ale dziewięciocyfrowy. Użytkownik określa jego wartość i termin ważności w aplikacji bankowej oraz ustawia hasło służące do jego realizacji. Potem może wykorzystać czek BLIK lub udostępnić go innej osobie, bez akceptacji w smartfonie, zatwierdzając czek ustalonym samodzielnie hasłem. Jeśli czek BLIK nie zostanie wykorzystany w ustalonym terminie, to pieniądze wrócą na konto użytkownika.

Polski Standard Płatności – operator systemu – ciągle rozwija funkcjonalności BLIKA. „Jedno kliknięcie” BLIK (One Click) jest obecnie najszybszą metodą płatności BLIK w internecie – niezależnie od urządzenia, przez które kupujemy. W trakcie pierwszej transakcji użytkownik dostaje możliwość „zapamiętania” sklepu. Robi to, zaznaczając odpowiednią opcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. Przy kolejnych zakupach w tym samym sklepie wystarczy tylko wybrać BLIKA jako metodę płatności i zatwierdzić operację w swoim telefonie, już bez potwierdzenia PIN-em.

Kontrola nad pieniędzmi w zasięgu ręki

Użytkownicy widzą w aplikacji mobilnej banku szczegóły każdej transakcji BLIKIEM. Przed zatwierdzeniem płatności na ekranie smartfona wyświetla się kwota, nazwa i adres odbiorcy, sklepu lub bankomatu. Aby zapłacić, wypłacić, czy zrobić przelew trzeba zaakceptować transakcję w swoim smartfonie. Dzięki temu zarówno same transakcje BLIKIEM, jak i kontrola nad nimi są łatwe i wygodne. Nie ma ryzyka, że pieniądze zostaną wysłane gdzieś indziej niż planował użytkownik.

System BLIK oparty jest na sześciocyfrowych kodach, które są jednorazowe i ważne tylko dwie minuty. Transakcje BLIKIEM nie wymagają podawania żadnych danych użytkownika. Oznacza to, że BLIK nie przechowuje informacji, które mogłyby zostać wykradzione, przechwycone i wykorzystane w innej transakcji. Kod BLIK służy wyłącznie do połączenia stron transakcji – jednej konkretnej pary. Jest identyfikatorem, kojarzy użytkownika i konkretny bank w danej chwili. Przez dwie minuty wskazuje na konkretną aplikację mobilną, do której, po użyciu kodu, zostanie skierowana prośba o akceptację transakcji w konkretnym sklepie lub bankomacie.

Bezpiecznie jak w banku

BLIK funkcjonuje w ramach systemu bankowego – jest częścią aplikacji mobilnych banków. Aplikacja banku jest przypisana do konkretnego urządzenia i ma dodatkowe zabezpieczenia skojarzone z użytkownikiem jak PIN czy odcisk palca. Transakcje BLIK również potwierdza się PIN-em do aplikacji bankowej. Proces akceptacji będzie przebiegał inaczej, jeśli użytkownik zmieni domyślne ustawienia i zrezygnuje z wpisywania PIN przy wybranych operacjach.

Warto pamiętać, że aplikacje bankowości mobilnej nie przechowują w swojej pamięci PIN-ów klientów. Ich weryfikacja odbywa się na serwerach banku, a więc w szczególnie strzeżonym środowisku. Połączenie aplikacji z serwerami banku jest szyfrowane, aby zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa.

– Tworząc BLIKA, udało nam się znaleźć optymalne połączenie wygody i bezpieczeństwa. Jednocześnie użytkownicy w prosty sposób kontrolują swoje transakcje. BLIK łączy dwie strony transakcji, na dodatek w bezpiecznej aplikacji banku. Użytkownik widzi szczegóły płatności na ekranie smartfona i potwierdza, czy są one prawidłowe. Kod BLIK jest przypisany do użytkownika, aktywny zaledwie dwie minuty i może być wykorzystany tylko do jednej operacji – mówi Krzysztof Stępień, odpowiedzialny za bezpieczeństwo w Polskim Standardzie Płatności.

Warto samodzielnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa w internecie, także w przypadku płatności

Banki stosują najwyższe standardy bezpieczeństwa w swoich aplikacjach mobilnych. Jednak to nie zwalnia użytkowników z pamiętania o podstawowych zasadach, które zwiększają ochronę przed nieuprawnionymi działaniami osób trzecich.

Po pierwsze, jeżeli wykorzystujemy nasze smartfony do obsługi finansów czy bankowości, to nie należy przełamywać ich fabrycznych zabezpieczeń, ani wgrywać na nie oprogramowania z nieznanych źródeł. Warto także regularnie aktualizować oprogramowanie producentów danego urządzenia.

Po drugie telefon powinien być zabezpieczony kodem, wzorem lub odciskiem palca. Warto ustawiać możliwie najdłuższy PIN – do telefonu i aplikacji mobilnej banku. Oczywiście powinny to być zupełnie różne kody. Różnica jest ogromna – 4-cyfrowy kod to blisko 10 tys. kombinacji, sześciocyfrowy to już niemal milion kombinacji.

Także w systemie bankowości internetowej należy pamiętać o odpowiednio skomplikowanym haśle i jego regularnym zmienianiu. Należy unikać popularnych ciągów znaków jak „qwerty” czy „123”, a także łatwych do odgadnięcia fraz: dat urodzin czy imion członków rodziny.

Jak zabezpieczyć się w sieci

Mimo powszechności zakupów internetowych powinniśmy również pamiętać o sprawdzaniu wiarygodności samych e-sklepów i generalnych zasadach bezpieczeństwa w internecie.

Najłatwiej poszukać w internecie opinii innych kupujących. Jeśli nadal mamy wątpliwości, to przed zamówieniem warto sprawdzić warunki sprzedaży w regulaminie i dane kontaktowe oraz identyfikacyjne sprzedawcy np. w bazach KRS i CEIDG.

Kolejną ważną kwestią jest polityka prywatności sklepu, czyli to, jak sprzedawca chroni dane osobowe klientów. Warto również porównać cenę towaru w różnych sklepach internetowych. Jeśli towar jest dostępny w wielu e-sklepach, a diametralnie tańszy tylko w jednym, to powinniśmy dowiedzieć się dlaczego.

Zakupy w wiarygodnym e-sklepie mogą jednak nie uchronić nas przed cyberzagrożeniami w sieci. Dlatego powinniśmy również zadbać o nasze komputery i przeglądarki. Chodzi o aktualizowanie programów antywirusowych, ostrożność przy pobieraniu plików z internetu i otwieraniu e-maili.

W szczególności nie powinniśmy klikać w linki zewnętrzne oraz otwierać załączników, które dostajemy w e-mailach z nieznanych adresów. Jakiekolwiek dane osobowe udostępniamy tylko zaufanym witrynom, które mają odpowiednie zabezpieczenie, jak certyfikat SSL. System operacyjny komputera, programy, przeglądarki czy wtyczki powinny być na bieżąco aktualizowane – najlepiej ustawić automatyczne aktualizacje. Przeglądarki internetowe wysyłają alerty bezpieczeństwa, kiedy internauta próbuje wejść na podejrzaną stronę. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy dana strona jest bezpieczna, to lepiej nie ryzykować.

Badanie przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1054 osób, dobranej z panelu Ariadna, 28-31 lipca 2017, metoda: CAWI

 

Podstawowe informacje o systemie płatności BLIK

Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić w tradycyjnych sklepach oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to najszybsza metoda płatności w sklepach internetowych oraz aplikacjach mobilnych.

System stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Dostęp do BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma ok. 70 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Grupa ta stale się powiększa. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). BLIK przyczynia się do ograniczania obiegu gotówki w gospodarce. PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników.

Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe, a wkrótce także Credit Agricole oraz Raiffeisen Banku.